تبلیغات
سوالات دینی - آیا كافر نجس است؟
سوالات دینی
تقویت هر چه بیشتر جوانان برای رهایی از چنگال گرگهای انسان نمای عقیده و فرهنگ ویقین. این است شعار ما
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


شاید مانند کودکی باشیم که در کنار دریا با سنگ ریزه ها و صدفهای زیبا بازی می کند اما غافل ار آنیم که دریایی بس بزرگ و اقیانوسی بی کران در مقابل دیدگانمان وجود دارد که در اعماق آن اسرار عظیم و شگفت انگیز نهفته است . باسلام خدمت تمامی دوستان گرامی. از حسن انتخابتون ممنونم. لطفا اگر سوالی دارید در قسمت نظرات بنوسد تا به آن پاسخ داده شود . نظر یادتون نره با سپاس از همگی شما.

مدیر وبلاگ :مسعود احمدی
نویسندگان
نظرسنجی
درصد رضایت شما از این وبلاگ تا چه حدی است؟






آیا کافر نجس است ؟

در احکام نجاست ، ده  چیز را نجس می شمارند که یکی از ان ها کافر است.(1)
از نظر شیعیان و فقهای شیعه کافر نجس می باشد البته به عقیده برخی فقها ، کسانی که اهل کتاب میباشند ، نجس نیستند .
در مورد حکم نجاست کافر ، به ایه ی 28 سوره توبه استناد می شود که در این ایه کافران نجس خوانده شده اند.

" یایها الذین ءامنوا انما المشركون نجس فلا یقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا و ان خفتم عیله فسوف یغنیكم الله من فضله ان شاء ان الله علیم حكیم"

"اى كسانى كه ایمان آورده اید! مشركان نجسند و بعد از امسال دیگر نباید به مسجد الحرام نزدیك شوند، و اگر از فقر مى ترسید زود باشد كه خدا اگر بخواهد از كرم خویش شما را توانگر كند كه خدا دانا و شایسته كار است."

" اى كسانى كه ایمان آورده‏اید (بدانید كه) بطور تحقیق مشركان نجس هستند، و پس از این سال دیگر نباید بمسجد الحرام نزدیك شوند، و اگر از فقر میترسید (بدانید كه) بزودى خدا شما را از فضل خویش- اگر بخواهد- توانگر سازد كه خدا دانا و فرزانه است. "

" ای کسانی که ایمان آورده اید ، جز این نیست که مشرکان نجس و پلیدند ، پس نباید بعد از امسال ( سال نهم هجرت ، سال نزول سوره برائت ) به مسجد الحرام نزدیک شوند ، و اگر ( به واسطه قطع رابطه با آنها ) از فقر و تنگدستی بیم داشتید خدا اگر بخواهد به زودی شما را از فضل خویش بی نیاز می کند ، حقّا که خداوند بس دانا و با حکمت است."

در این جا قصد ندارم به تفسیر ایه مذکور بپردازم ، چرا که از تخصص و علم اینجانب خارج است. فقط به طور منطقی به بررسی این حکم می پردازم.

کلمه نجس ، معانی همچون ناپاکی ، پلیدی و آلودگی را نیز می دهد و به طور کلی می توان ذکر کرد که کلمه نجس در مورد پلیدی و ناپاکی های ظاهری و باطنی استفاده می شود ، یعنی در مورد ناپاکی های ظاهری و همچینین ناپاکی های باطنی از کلمه نجس استفاده می شود.

آیا کافر نجس است ؟

اغلب فقها ، نجاست کافر را هم ظاهری و هم باطنی می دانند و بطور کلی نجاست کافر را ذاتی می دانند .
بر اساس اعتقاد کسانی که نجاست کافر را ظاهری و باطنی می دانند ، کافر همانند چیزهای نجس دیگر میباشد و هر حکمی در مورد انها جاری است برای فرد کافر نیست صدق می کند.
اگر بدن انسان با فرد کافر در تماس قرار گیرد ، در صورت وجود رطوبت ، دست انسان نجس می شود و باید بر اساس احکام طهارت پاک شود. معاشرت ، رفت و امد ، زندگی ، غذا خوردن با کفار نیز همین حکم را دارد.

نظر برخی فقها در مورد نجاست کافر

تمام بدن کافر حتی مو و ناخن و رطوبت های او نجس است بنابراین اگر دست تر به او گذاشته شود نجس می شود اما نجاست ذاتی اهل کتاب مثل یهود و نصارا و زردشتی ها معلوم نیست و به نظر آیت الله خامنه ای محکوم به طهارت ذاتی هستند (توضیح المسائل امام خمینی، م 107 - ترجمه اجوبه الاستفتاآت مقام معظم رهبری، س  316  )

كسی كه منكر خدا، یا برای خدا شریك قائل است یا پیامبری حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبدالله صلّی الله علیه و آله و سلّم را قبول ندارد و همینطور كسی كه ایمان به خدا و پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم نداشته باشد كافر و نجس می باشد. همچنین كسی كه یكی از ضروریّات دین اسلام مثل نماز یا روزه را با علم به اینكه ضروری دین است انكار نماید، نجس می باشد و اگر از روی تقصیر نداند و انكار نماید، احتیاطاً باید از او اجتناب كرد. ( ایت الله بهجت - portal.anhar.ir )

كسی كه یكی از ضروریّات دین مبین اسلام را منكر شود، چنانچه بداند آن چیز ضروری دین است، نجس می باشد، و اگر نداند احتیاطاً باید از او اجتناب كرد و نیز كافر كتابی بنابر قول مشهور نجس است و احتیاط واجب رعایت این قول است. ( ایت الله صافی گلپایگانی -  portal.anhar.ir )

كسی كه معترف به خدا یا به یگانگی او نباشد و همچنین غُلاة (یعنی آنهایی كه یكی از ائمه علیهم السلام را خدا خوانده یا بگویند خدا در او حلول كرده است) و خوارج و نواصب (یعنی آنهایی كه به ائمه علیهم السلام اظهار دشمنی می نمایند) نجسند، و همچنین است كسی كه نبوت یا یكی از ضروریات دین مانند نماز و روزه را منكر شود اگر به نحوی باشد كه مستلزم تكذیب پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم بشود هرچند فی الجمله. و اما اهل كتاب (یهود و نصاریٰ و مجوس) محكوم به طهارتند. (  ایت الله سیستانی – portal.anhar.ir  )

چند سوال

آیا بدن و جسم کافر با مسلمان متفاوت است ؟
چطور ممکن است فردی از جنس انسان ، به واسطه اعتقادش نجس و ناپاک شود ؟
آیا بدن به واسطه اعتقاد شخص ناپاک و الوده می شود ؟
چطور ممکن است نوزاد فردی کافر که متولد می شود ، ذاتا ناپاک و نجس باشد ؟ (2)
اگر بدن شخص کافر نجس ذاتی است ، چطور ممکن است با مسلمان شدن یک فرد کافر ، بدن او پاک شود ؟

اسلام برای دوری مسلمانان از چیزهای الوده و مضرات انها ، حکم بر نجاست انها داده است و احکامی را هم برای پاک کردن انها ذکر کرده است. الودگی و مضرات مواردی که اسلام نجس شمرده است ، در مواردی کاملا روشن و مشهود است. ( مثلا ادرار و مدفوع انسان ) در برخی از موارد نیز مضرات ان قابل تحقیق و اثبات است و با پیشرفت علم و دانش بشر مضرات ان بیش از پیش اشکار شده است. ( مثلا گوشت سگ و خوک یا مشروبات الکلی )
در مورد شخص کافر نیز باید دلایل مشهودی بر الودگی و مضرات ان وجود داشته باشد تا بتوان ان را در گروه چیزهای نجس قرار داد.
اگر بدن و جسم کافر را نجس بدانیم باید دلیلی بر الودگی بدن شخص کافر داشته باشیم و تفاوت بدن کافر و یک فرد مسلمان را اثبات کنیم.
چیزی که مسلم است بدن و جسم تمام انسان ها از یک نوع و یک جنس است و تفاوت ذاتی در جسم انها وجود ندارد. تفاوت در دیدگاه و اعتقادات و باور های اشخاص نیز تفاوتی را در جسم و بدن انها به وجود نمی اورد ، در نتیجه الودگی بدن و جسم افراد از منبعی بیرونی سر چشمه میگیرد . بدن هر فردی چه مسلمان چه غیر مسلمان اگر در معرض الودگی قرار گیرد ، الوده خواهد شد.(3)

اعتقاد به این که بدن شخص کافر نجس ذاتی است ، منطقی نیست.

زمانی که فرد کافری به دین اسلام ایمان بیاورد ، پاک می شود ، قطعا اگر آلودگی جسم یک کافر ذاتی باشد به هیچ وجه با ایمان به اسلام پاک نخواد شد. این ناپاکی ذاتی نیست و با ایمان اوردن شخص شرایط برای پاکی بدن او فراهم میشود ، این شرایط همان رعایت اداب نجاست و طهارت در اسلام است.
نوزادی که از یک پدر و مادر کافر متولد می شود و همانند همه نوزادان دیگر است چطور ممکن است که جسم او ذاتا نجس باشد.
با کمی تامل به خوبی میتوان دریافت که بدن یک انسان نمی تواند به واسطه اعتقادش نجس باشد.
بدن کافر به خودی خود نجس نمی باشد . این نجاست و الودگی به سبب ان است که برخی از احکام دوری از نجاست را که در اسلام وجود دارد ، این افراد رعایت نمی کنند.
مثلا اگر دست یا بدن ان ها به چیز نجسی الوده شود ، به شیوه ایی که اسلام بیان کرده است تطهیر نمی شود ، در نتیجه امکان ناپاکی و الودگی وجود دارد و همچنین خوراک و غذایی که استفاده می کنند ، مطابق موارد مجاز در اسلام نیست و همین امر باعث شک در پاکی ان است و از این رو به دوری از زندگی و معاشرت با انها حکم داده شده است.
بنابراین فرد کافر به دلیل رعایت نکردن ادابی را که اسلام قرار داده است ممکن است ناپاک و الوده باشد . اسلام حکمی کلی مبنی بر ناپاکی و پلیدی ذاتی جسم کافر را نداده است و به طور کلی نمی توان کافر را نجس دانست ، بلکه این نجاست به سبب تماس با نجاسات دیگر قابل توجیح است.

نجاست باطنی

در مورد شخص کافر نوع دیگری از نجاست و ناپاکی مطرح است و ان نجاست باطنی است.
شخص کافر به سبب الودگی فکری و اعتقادی اش ناپاک و پلید است و این افکار و اعتقادات از نظر اسلام پلید و نجس است.
یکی از مهمترین الودگی ها و پلیدی ها ، الودگی روح و روان افراد است ، چرا که این نوع الودگی به مراتب برای انسان ها مضر تر است و اسلام به خوبی این موضوع را در نظر گرفته است و مسلما مهمترین دلیل دوری از کفار و منع معاشرت و رفت و امد با انها به سبب الودگی و پلیدی در افکار و اعتتقاد انها است.

شراب و مشروبات الکلی نجس می باشند ، در حالی که الکل یک گندزدا و ضد عفونی کننده است. با کمی تامل خواهید دید این نوع نجاست ناشی از مضرات و تاثیرات ان بر انسان است نه به سبب ماهیت ان.
نوع نجاست کفار با نجس بودن سگ و خوک و یا ادرار و مدفوع و غیره متفاوت است. این نجاست و پلیدی ناشی از تاثیر و ضرر انها بر مسلمانان است ، خواه این تاثیر از طریق الودگی بدن انها باشد و خواه از طریق الودگی فکری و اعتقادی.
حکم نجاست کفار در اسلام ، برای اگاهی مسلمانان و دوری انها از کفار می باشد ، چرا که اسلام به درستی به مضرات و تاثیرات رابطه ، معاشرت ، تجارت ، رفت و امد و زندگی با کفار اگاهی دارد و پیروانش را به دوری و اجتناب از ان ها ، حکم می کند و ان چنان این خطر الودگی را جدی و مهم می داند که ان ها را نجس و پلید می خواند.




پاورقی
------------------------------------
(1) نجاسات ده چیز است: اول: بول. دوم: غائط. سوم: منى. چهارم: مردار. پنجم: خون. ششم و هفتم: سگ و خوك. هشتم: كافر. نهم: شراب. دهم: عرق حیوان نجاست خوار

(2) اگر پدر و مادر و جد و جده بچه نا بالغ كافر باشند آن بچه هم نجس است.

(3) عده ایی ذکر می کنند که حالات و روحیات درونی افراد بر جسم او تاثیر گذار است و از نظر روانشناسان نیز بدن تحت تاثیر حالات درونی شخص و اعتقادات و باور های او است. البته با بیان تاثیر حالات درونی انسان بر جسم و بدن او نمی توان اثبات کرد که بدن شخص کافر تحت تاثیر حالات درونی او چنان تغییر می کند که تغییر ماهیت داده و به چیز نجسی تبدیل می شود . مسلم است اثبات این موضوع مستلزم به ارائه شواهد مقول و منطقی است نه نظریه و تئوری.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی